Glanz (Diskussion | Beiträge)
Glanz (Diskussion | Beiträge)
Keine Bearbeitungszusammenfassung
 
(61 dazwischenliegende Versionen desselben Benutzers werden nicht angezeigt)
Zeile 1: Zeile 1:
{{T}}
* Akad. Grad: Dr. phil.
* Akad. Grad: Dr. phil.
* email: info(at)glanz-verlag.de
* email: info(at)glanz-verlag.de
* Beruf: [http://d-nb.info/gnd/141159200 Verleger], [https://www.buchhandel.de/suche/ergebnisse?query=Udo%20Glanz Autor], [[Fortbildung|Pädagoge]]
* Beruf: [https://www.buchhandel.de/suche/ergebnisse?query=Udo%20Glanz Autor], [[Jeder Mensch ist Kunst|Künstler]], [[Fortbildung|Pädagoge]], [http://d-nb.info/gnd/141159200 Verleger]
* Stammschule: Emil-Thoma-Realschule, Schützenallee 33, 79102 Freiburg
* Stammschule: Emil-Thoma-Realschule, Schützenallee 33, 79102 Freiburg
   
   
Zeile 13: Zeile 17:


== Bildung ==
== Bildung ==
* Seit 2018 - Fortbildungen | MOOC-Publikationen
* Seit 09/24 - Lehrer an der [[Weihungstalschule]], Staig-Altheim (D, BK, T)
* Seit 09/16 - Lehrer: Emil-Thoma-Realschule, Freiburg (D, BK, T)  
* Seit 11/06 - Gewerbe: [https://de.wikipedia.org/wiki/Glanz_Verlag Selbstverlag] mit Bildungsprodukten
* Seit 09/02 - Gewerbeschule Lörrach (D, BK, Ct, Proj, E, Gk, Wi, Fz)
* 09/22 - 07/24 - Lehrer an der GMS Ihringen
* 01/18 - 07/20 - Elternzeit | Freistellungsjahr
* 09/16 - 08/22 - Lehrer an der Emil-Thoma-Realschule, Freiburg (D, BK, T)  
* 04/12 - 07/16 - Doktor der Philosophie an der Pädagogischen Hochschule in Freiburg: Dissertation „Diskurskultur in der Filmbildung. Kommunikationswissenschaftliche Grundlagen, Analyse von Onlineforen und Folgerungen hinsichtlich der Konzeption eines Bildungsportals für Kurzfilme.“ (siehe [[Digitale Diskurskultur in der Bildung]])  
* 04/12 - 07/16 - Doktor der Philosophie an der Pädagogischen Hochschule in Freiburg: Dissertation „Diskurskultur in der Filmbildung. Kommunikationswissenschaftliche Grundlagen, Analyse von Onlineforen und Folgerungen hinsichtlich der Konzeption eines Bildungsportals für Kurzfilme.“ (siehe [[Digitale Diskurskultur in der Bildung]])  
* 10/12 - 09/13 - Stipendiat der Karl-Steinbuch Stiftung (MFG)
* 10/12 - 09/13 - Stipendiat der Karl-Steinbuch Stiftung (MFG)
* 09/06 - 08/12 - Theodor-Heuss-Realschule Lörrach (BK)
* 09/06 - 08/12 - Lehrer an der Theodor-Heuss-Realschule Lörrach (BK)
* 10/05 - 09/11 - Promotionsaufbau, Pädagogische Hochschule Freiburg (BK / EZ / D) / Abschlussarbeit: ART IQ
* 10/05 - 09/11 - Promotionsaufbau, Pädagogische Hochschule Freiburg (BK / EZ / D) / Abschlussarbeit: ART IQ
* Seit 11/06 - Gewerbe: Selbstverlag
* 09/02 - 07/18 - Lehrer an der Gewerbeschule Lörrach (D, BK, Ct, Proj, E, Gk, Wi, Fz)
* 02/01 - 07/02 - Referendariat: Wilhelm Hauff RS Pfullingen / Seminar Reutlingen / Abschluss: Zweites Staatsexamen
* 02/01 - 07/02 - Referendariat: Wilhelm Hauff RS Pfullingen / Seminar Reutlingen / Abschluss: Zweites Staatsexamen
* 10/94 - 03/01 - Lehramtsstudium, Pädagogische Hochschule Freiburg (D / BK / NuT) / ZULA: Modelle rhetorischer Kommunikation / Abschluss: Erstes Staatsexamen
* 10/94 - 03/01 - Lehramtsstudium, Pädagogische Hochschule Freiburg (D / BK / NuT) / ZULA: Modelle rhetorischer Kommunikation / Abschluss: Erstes Staatsexamen
Zeile 44: Zeile 48:


== Konstante Projekte ==
== Konstante Projekte ==
* Seit 06/21 - [[Märchen lernen|Märchenlernen.de]]
* Seit 2022 - [[aiMOOC.org]]: Interaktive KI-Online-Lernkurse
* Seit 05/21 - [[BackOnWood.com]]
* Seit 2022 - [[Wer ist Kunst?]], [[Everyone will be art|EVERYONEwillbeART.com]] [[Everyone will be art|.org]], [[Everyone is Art|EVERYONEisART.org]], [[MementoMultiple.com|MementoMultiple.com]]
* Seit 01/20 - [[Jack Joblin Design]]
* Seit 2021 - [[Jeder Mensch ist Kunst]]
* Seit 01/19 - [[Bierdeckelquiz.de]]
* Seit 2021 - [[Märchen lernen]]
* Seit 01/18 - [[Lied lernen|Liedlernen.de]]  
* Seit 2021 - [[BackOnWood.com]]
* Seit 09/17 - [[Kult-Spiel|Kult-Spiel.de]]  
* Seit 2020 - [[Jack Joblin Design]]
* Seit 09/16 - [[Freiburgspiel|Freiburgspiel.de]]  
* Seit 2019 - [[Bierdeckelquiz.de]]
* Seit 09/15 - [[MOOCit|MOOCit.de]]
* Seit 2018 - [[Lied lernen|Liedlernen.de]]  
* Seit 09/14 - [[Joblin|Joblin.de]]
* Seit 2017 - [[Kult-Spiel|Kult-Spiel.de]]  
* Seit 09/13 - [[Kurzfilmkanon|Kurzfilmkanon.de]]
* Seit 2016 - [[Freiburgspiel|Freiburgspiel.de]]  
* Seit 2015 - [[MOOCit|MOOCit.de]]
* Seit 2014 - [[Joblin|Joblin.de]]
* Seit 2013 - [[Kurzfilmkanon|Kurzfilmkanon.de]]
<br>
<br>
<br>
<br>


== Publikationen ==
== Publikationen ==
Seit 2008 im [https://glanz-verlag.de/ Selbstverlag]: Idee | Konzept | Autorenschaft | Distribution
 
Seit 2008 im [https://glanz-verlag.de/ Selbstverlag] und anderen Verlagen: Idee | Konzept | Autorenschaft | Distribution
<br>
<br>
<br>
<br>
=== KI im Unterricht ===
{{:KI im Unterricht Publikationen}}


=== MOOCs in der Bildung ===
=== MOOCs in der Bildung ===
Zeile 73: Zeile 84:
<br>
<br>
<br>
<br>
=== Öffentlichkeitsarbeit an Schulen ===
{{:SCHULE GEGEN RASSISMUS - PUBLIKATION}}


=== Kunst + Design ===
=== Kunst + Design ===
* 05/21 - [[documenta Guerilla Vernissage]] (Dokumentation)
* 10/21 - [[Jeder Mensch ist Kunst|Jeder Mensch ist Kunst. Fleisch ist Kunst.]] ISBN 978-3-940320-31-5
* 05/21 - [[Tonertransferdruck im Kunstunterricht]]
* 04/21 - [[BACK ON WOOD]] ([[Tonertransferdruck]] Serie)
* 04/21 - [[BACK ON WOOD]] ([[Tonertransferdruck]] Serie)
* 04/21 - [[Tonertransferdruck im Kunstunterricht]]
* 01/21 - [[Redbubble Lachskleidung Salmon Art by Jack Joblin|Salmon Dress Jack Joblin]]
* 01/21 - [[Redbubble Lachskleidung Salmon Art by Jack Joblin|Salmon Dress Jack Joblin]]
* 10/20 - [https://www.amazon.de/Jack-Joblin-Christmas-Present-Design/dp/B08LJ9DZJW Jack Joblin Christmas Present Design], ISBN 979-8-550104-06-4
* 10/20 - [https://www.amazon.de/Jack-Joblin-Christmas-Present-Design/dp/B08LJ9DZJW Jack Joblin Christmas Present Design], ISBN 979-8-550104-06-4
* 04/20 - [https://www.spreadshirt.de/shop/user/jack+joblin/?topic=256262&sort=0 Jack Joblin SpreadShirt]
* 04/20 - [https://www.spreadshirt.de/shop/user/jack+joblin/?topic=256262&sort=0 Jack Joblin SpreadShirt], Bsp. [[Linker Handsegen]]
* 08/18 - [https://www.buchhandel.de/buch/Joblin-Factory-Jack-Joblin-Bob-Joblin-9783940320193 Joblin Factory], ISBN 978-3-940320-19-3
* 08/18 - [https://www.buchhandel.de/buch/Joblin-Factory-Jack-Joblin-Bob-Joblin-9783940320193 Joblin Factory], ISBN 978-3-940320-19-3
* 07/18 - [https://www.buchhandel.de/buch/Jack-Joblin-9783940320117 Jack Joblin], ISBN 978-3-940320-11-7
* 07/18 - [https://www.buchhandel.de/buch/Jack-Joblin-9783940320117 Jack Joblin], ISBN 978-3-940320-11-7
Zeile 87: Zeile 103:
* 08/14 - [https://glanz-verlag.de/index.php?cat=c9_eBooks-eBooks-im-Glanz-Verlag--Taschen-Buch-und-Quiz-it-9.html Kunstquiz / Art-Quiz] (E-Book)
* 08/14 - [https://glanz-verlag.de/index.php?cat=c9_eBooks-eBooks-im-Glanz-Verlag--Taschen-Buch-und-Quiz-it-9.html Kunstquiz / Art-Quiz] (E-Book)
* 07/13 - [[Kurzfilmkanon|Kurzfilmkanon.de: 100 Kurzfilme für die Bildung]]
* 07/13 - [[Kurzfilmkanon|Kurzfilmkanon.de: 100 Kurzfilme für die Bildung]]
* 07/12 - Fish You Were Here | Guerilla Vernissage (Aktionskunst) | Documenta 2012
* 09/11 - ART IQ, ISBN 9783940320094
* 09/11 - ART IQ, ISBN 9783940320094
* 01/10 - Joblin Family | Fiktive Kunstfiguren, z.B. [https://portal.dnb.de/opac.htm;jsessionid=6KNEJh25is4kjOMmqisF4ou8mKR9W4eFI15h3aHh.prod-fly8?query=Bob+Joblin&method=simpleSearch&cqlMode=true Bob Joblin] DNB  
* 01/10 - Joblin Family | Fiktive Kunstfiguren, z.B. [https://portal.dnb.de/opac.htm;jsessionid=6KNEJh25is4kjOMmqisF4ou8mKR9W4eFI15h3aHh.prod-fly8?query=Bob+Joblin&method=simpleSearch&cqlMode=true Bob Joblin] DNB  
* 10/08 - [[Fair-Image|Fair-Image.de]]: Transferdruck für Hilfsprojekte
* 10/08 - [[Fair-Image|Fair-Image.de]]: Transferdruck für Hilfsprojekte
* 10/07 - Salmon Art | Lachskunst Ausstellung | Vorderhaus, Freiburg
* 10/06 - Salmon Art | Lachskunst Ausstellung (Fleischstrukturen) | Café Ruefetto, Freiburg
* 07/00 - Last Supper | Lachskunst Ausstellung (Objektkunst) | Pädagogische Hochschule Freiburg
* Seit 99 - [[Fish-Meat]]: Lachskunst
* Seit 99 - [[Fish-Meat]]: Lachskunst
<br>
<br>
<br>
<br>
=== Kunst + Bildung ===
=== Kunst + Bildung ===
* Seit 2020 Kunsttechniken, z.B. [[Drucktechnik (Kunst)|Druck]]: [[Tonertransferdruck]], [[Holzschnitt]], [[Siebdruck]]
* 05/22 - [[Wer ist Kunst?]] ISBN 979-8820255588
* Seit 2016 [[Kunstgeschichte - Epochen und Stilrichtungen der Kunstgeschichte|Kunstgeschichte]]  
* 10/21 - [[Jeder Mensch ist Kunst - Ich bin Kunst|Jeder Mensch ist Kunst. Ich bin Kunst.]] ISBN 978-3-940320-80-3
* 09/21 - [[Jeder Mensch ist Kunst - Du bist Kunst|Jeder Mensch ist Kunst. Du bist Kunst.]] ISBN 978-3-940320-30-8
* Seit 2021 - Kunsttechniken, z.B. [[Drucktechnik (Kunst)|Druck]]: [[Tonertransferdruck]], [[Holzschnitt]], [[Siebdruck]]
* Seit 2020 - [[Kunst nach Bildungsplan]]
* Seit 2016 - [[Kunstgeschichte - Epochen und Stilrichtungen der Kunstgeschichte|Kunstgeschichte]]  


<br>
<br>
Zeile 105: Zeile 122:


=== Kunst + Literatur ===
=== Kunst + Literatur ===
* Seit 2009 [[Addbooks]] ([[Konzeptkunst]])
* Seit 2009 - [[Addbooks]] ([[Konzeptkunst]])
* 07/22 - [[Wie der tote Hase den Menschen zur Kunst erklärt]]
* 06/22 - [[Würde Jesus aus der Kirche austreten?]]
* 06/21 - [[Märchen lernen]]
* 06/21 - [[Märchen lernen]]
* 07/20 - [[Der faule Paule]], Kinderbuch, ISBN 979-8-666731-44-4
* 07/20 - [[Der faule Paule]], Kinderbuch, ISBN 979-8-666731-44-4
Zeile 122: Zeile 141:


=== Kunst + Musik ===
=== Kunst + Musik ===
* 01/22 - [[Liedtexte suchen Komponisten]]
* 02/21 - [[Song Shirt]] & [https://www.spreadshirt.de/shop/user/jack+joblin/?topic=250946&sort=0 I Love Music] (Spreadshirt)
* 02/21 - [[Song Shirt]] & [https://www.spreadshirt.de/shop/user/jack+joblin/?topic=250946&sort=0 I Love Music] (Spreadshirt)
* 02/20 - [[Adventskalenderbuch 24 Weihnachtslieder, 24 Weihnachtsbilder & die Weihnachtsgeschichte]], ISBN 979-8-613435-12-8
* 02/20 - [[Adventskalenderbuch 24 Weihnachtslieder, 24 Weihnachtsbilder & die Weihnachtsgeschichte]], ISBN 979-8-613435-12-8
Zeile 137: Zeile 157:
<br>
<br>
<br>
<br>
=== Kunst + Welt retten ===
=== Schulprojekte / [[Erweiterter Kunstbegriff - Soziale Plastik|Soziale Plastik]] / [[Diskursive Kunst]] ===
[[Erweiterter Kunstbegriff - Soziale Plastik|Soziale Plastik]] mit SchülerInnen
* 2021 - [[Biotop]] und Planung der [[Erweiterter Kunstbegriff - Soziale Plastik|Sozialen Plastik]] "[[Baum des Jahres]]", Gewerbeschule Lörrach (GWS)
* 2021 [[Biotop]] / [[Baum des Jahres]], GWS<br />
* 2021 - [[Tablet-Führerschein]]
* 2020 [[MOOCit|Mini MOOCs]]GWS<br />
* 2020 - [[Biotop]], GWS
* 2019 [[Lied lernen|Liedlernen.de]], Christophorus Kindergarten Freiburg <br />
* 2019 - [[Lied lernen|Liedlernen.de]], Christophorus Kindergarten Freiburg  
* 2018 [[Freiburgspiel]], Emil-Thoma-Realschule<br />
* 2018 - [[Freiburgspiel]], Emil-Thoma-Realschule
* 2017[[Rette unsere Zukunft - Du hast sie in der Hand|Rette unsere Zukunft]] & [[MOOC the nature]], Realschule Endingen
* 2018 - [[MOOC the nature]], Realschule Endingen
* 2017 [[Deutschland gegen Krieg (von A bis Z)]], GWS
* 2017 - [[Rette unsere Zukunft - Du hast sie in der Hand|Rette unsere Zukunft]], Realschule Endingen
* 2017 [[Fair-Image_Motive#Holzbilder_.2F_Standbilder_.2F_Back_on_Wood|Ausschnitte & Back on Wood]], GWS<br />* 2016 [[MOOCit]], GWS<br />
* 2017 - [[Deutschland gegen Krieg (von A bis Z)]], GWS
* 2015 [[Fair-Image_Motive#Taschen-Buch:_Maul-_.26_Laber-Taschen|Taschen-Bücher: Maul- & Laber-Taschen]], GWS<br>
* 2017 - [[Fair-Image_Motive#Holzbilder_.2F_Standbilder_.2F_Back_on_Wood|Ausschnitte & Back on Wood]], GWS
* 2015 [[Der Grundrechte-Countdown im digitalen Zeitalter]], GWS* 2014 [[:Kategorie:100_Kurzfilme_für_die_Bildung|Kurzfilmkanon Wettbewerb]], GWS<br>
* 2017 - [[Kult-Spiel|Kult-Spiel.de]], GWS
* 2013 [[Ich komm nicht in die Tüte|Ich komm' nicht in die Tüte]], GWS<br>
* 2016 - [[Bob Dylan|Jedes Jahr Dylan & Brecht]], Emil-Thoma-Realschule Freiburg
* 2012 [[Fair-Image#2012_That.27s_Art_Wettbewerb|That's Art Wettbewerb]], GWS<br>
* 2016 - [[MOOCit]] Wettbewerb, GWS
* 2011 [[Kritzel-Kollektion]] & [[Fair-Image_Motive#SC_Freiburg_Kritzel_Edition|SC Freiburg Kritzel-Edtition]], GWS<br>
* 2015 - [[Fair macht Schule]], GWS
* 2010 [[Fair-Image#2010_WM-Wettbewerb|WM-Wettbewerb]], Gewerbeschule Lörrach (GWS)<br>
* 2015 - [[Fair-Image_Motive#Taschen-Buch:_Maul-_.26_Laber-Taschen|Taschen-Bücher: Maul- & Laber-Taschen]], GWS
* Seit 2008 Schülerfirma [[Fair-Image.de]] inkl. [[Fair-Image#Hilfsprojekt_Mandi|Hilfsprojekt Mandi]], Gewerbeschule Lörrach (GWS)<br>
* 2015 - [[Der Grundrechte-Countdown im digitalen Zeitalter]], GWS
<br>
* 2014 - [[:Kategorie:100_Kurzfilme_für_die_Bildung|Kurzfilmkanon Wettbewerb]], GWS
* 2013 - [[Ich komm nicht in die Tüte|Ich komm' nicht in die Tüte]] (Dein Readymade), GWS  
* 2012 - [[Fair-Image#2012_That.27s_Art_Wettbewerb|That's Art Wettbewerb]], GWS
* 2011 - [[Kritzel-Kollektion]] & [[Fair-Image_Motive#SC_Freiburg_Kritzel_Edition|SC Freiburg Kritzel-Edition]], GWS
* 2010 - [[Fair-Image#2010_WM-Wettbewerb|WM-Wettbewerb]], GWS
* Seit 2009 [[Fair-Image#Hilfsprojekt_Mandi|Hilfsprojekt Mandi]], GWS
* Seit 2008 Schülerfirma [[Fair-Image.de]], Gewerbeschule Lörrach (GWS)
<br>
<br>
<br>
<br>
Zeile 176: Zeile 202:
<br>
<br>


== Schulprojekte ==
== Ausstellungen ==
* Seit 09/20 - [[Baum des Jahres]]
* Seit 2021 [[Topp Shop Ausstellungen]]
* Seit 01/18 - [[Lied lernen|Liedlernen.de]]
* Seit 2021 [[Jeder Mensch ist Kunst - Joblin|Jeder Mensch ist Kunst]]
* Seit 09/17 - [[Kult-Spiel|Kult-Spiel.de]]  
* Seit 2020 [[Gift Shop Vernissage - Jack Joblin]]
* Seit 09/16 - [[Freiburgspiel|Freiburgspiel.de]]
* 05/21 - [[documenta Guerilla Vernissage]] (Dokumentation)
* Seit 09/16 - [[Bob Dylan|Jedes Jahr Dylan & Brecht]]
* 07/12 - Fish You Were Here | Guerilla Vernissage (Aktionskunst) | Documenta 2012
* 09/15 - 12/17 - [[MOOCit.de]] / MOOCit Wettbewerb
* 10/07 - Salmon Art | Lachskunst Ausstellung | Vorderhaus, Freiburg
* 09/14 - 07/15 - Taschen-Bücher / [[Fair macht Schule]]
* 10/06 - Salmon Art | Lachskunst Ausstellung (Fleischstrukturen) | Café Ruefetto, Freiburg
* 09/13 - 07/14 - [http://www.kurzfilmkanon.de Kurzfilmkanon Wettbewerb] / SC Freiburg Kritzel-Kollektion
* 07/00 - Last Supper | Lachskunst Ausstellung (Objektkunst) | Pädagogische Hochschule Freiburg
* 09/12 - 07/13 - [[Fleisch-Image|Ich komm nicht in die Tüte]]
 
* 09/11 - 07/12 - That’s Art Wettbewerb
* Seit 09/10 - [[Fair-Image Kritzel-Kollektion - Prominente zeichnen für das Hilfsprojekt Mandi|Kritzel-Kollektion]]: Prominente kritzeln für Mandikinder
* 09/09 - 07/10 - WM-Wettbewerb, Siegerprojekt von „Children & Jugend hilft!“
* Seit 09/09 - [[Hilfsprojekt Mandi - Tibetischen Flüchtlingskindern Schulbildung ermöglichen|Hilfsprojekt Mandi]]: Patenschaften für tibetische Flüchtlingskinder
* Seit 09/08 - Schülerfirma [[Fair-Image.de]]
<br>
<br>
<br>
<br>
Zeile 233: Zeile 254:




=== Glanz-Verlag.de ===
{{T}}
<iframe> https://glanz-verlag.de/</iframe>
 
 
 
 
'''Udo Glanz''' (born 10 July 1972 in [[Ulm]], Germany) is a German [[educator]], [[author]], [[artist]], and [[publisher]] based in [[Freiburg im Breisgau]]. He is widely recognised as a pioneer in integrating [[Massive open online courses|MOOCs]] into German schools, vocational training, and higher education, and as an advocate of accessible, interactive, and creative digital learning formats. Through his educational platforms [[MOOCit.de]] and [[aiMOOC.org]], Glanz has enabled thousands of learners and educators to design their own courses using multimedia, open educational resources (OER), and collaborative peer-to-peer learning approaches. 
 
Glanz is the founder and managing director of [[Glanz-Verlag]], an independent publishing house specialising in educational games, interactive learning materials, and art-related publications. His work bridges the fields of pedagogy, media literacy, digital innovation, and conceptual art.
 
== Early life and education ==
Glanz attended primary school in [[Staig]] (Alb-Donau district) and the Realschule in Ulm-Wiblingen. From 1989 to 1992, he completed an apprenticeship as an industrial mechanic at [[IVECO Magirus]]. He then earned his subject-specific higher education entrance qualification at the Ferdinand-von-Steinbeis Technical Secondary School in Ulm (1992–1994). 
 
Between 1994 and 2001, Glanz studied to become a teacher at the [[University of Education Freiburg]], with a focus on German, fine arts, and science/technology. His thesis examined models of rhetorical communication. Following his preparatory service in [[Pfullingen]] and [[Reutlingen]], he passed the Second State Examination in 2002.
 
In 2012, Glanz began his doctoral studies at the University of Education Freiburg, supported by a Karl-Steinbuch Foundation scholarship. His dissertation, ''Digitale Diskurskultur in der Bildung'' ("Digital Discourse Culture in Education"), completed in 2016, analysed educational discourse quality on platforms such as [[Wikipedia]], [[YouTube]], and [[Facebook]], and developed criteria for designing an educational portal for short films.
 
== Career ==
Glanz began teaching in 2001 at vocational and secondary schools in Lörrach, introducing students to innovative, media-rich learning methods. His growing interest in digital education led him to develop the concept of '''P4P MOOCs''' (''peer-for-peer MOOCs''), where learners create learning modules for each other. 
 
In 2006, he founded [[Glanz-Verlag]], initially publishing educational board and card games. Over time, the company expanded into books, e-learning materials, and blended learning concepts for schools and cultural institutions.
 
Since 2013, Glanz has implemented numerous online educational projects, often combining game-based learning, cultural education, and community participation, including:
* ''Kurzfilmkanon.de'' – a curated canon of short films for education
* ''Kult-Spiel.de'' – a literature and culture game
* ''Freiburgspiel.de'' – a city-based educational game
* ''Joblin.de'' – a fictional character-based learning portal
* ''Bierdeckelquiz.de'' – a trivia format on beer mats
* ''Liedlernen.de'' – music learning platform
 
From 2016 to 2022, Glanz taught at Emil-Thoma-Realschule in Freiburg, where he developed a comprehensive media concept for schools. From 2022 to 2024, he taught at GMS Ihringen. Since 2024, he has been teaching at the [[Weihungstalschule]] in Staig-Altheim.
 
== Educational innovation ==
Through [[MOOCit.de]] (founded 2015), Glanz introduced an open platform where teachers, students, and institutions can collaboratively create MOOCs tailored to their curricula. The platform supports interactive tasks, videos, and project-based learning, and has been used in various EU projects such as ''Biofector''. 
 
In 2022, Glanz launched [[aiMOOC.org]], which integrates artificial intelligence into MOOC creation, enabling personalised learning paths, automated feedback, and real-time adaptation to learner progress.
 
He has conducted teacher training courses across Germany, including ''MOOC Media Mentor'' programmes at the University of Education Freiburg and the University of Osnabrück, focusing on digital differentiation, tablet skills, and the integration of OER.
 
== Artistic work ==
Parallel to his educational career, Glanz works as a conceptual artist under the pseudonym '''Jack Joblin'''. His art projects, such as ''Salmon Art'', ''Back on Wood'', and ''Everyone is Art'', explore the boundaries between education, social engagement, and art. He has exhibited in both formal and informal contexts, including guerilla exhibitions at the [[documenta]] in Kassel. 
 
Projects like ''Jeder Mensch ist Kunst'' ("Every Person is Art") and ''Wer ist Kunst?'' ("Who is Art?") reflect his commitment to [[Joseph Beuys|Beuysian]] ideas of the [[social sculpture]] and the democratisation of art.
 
== Selected publications ==
=== MOOCs and digital education ===
* ''MOOCs selbst erstellen – P4P MOOCs in Schule, Ausbildung, Studium'' (2019), ISBN 978-3-940320-28-5 
* ''MOOC it! MOOCs für die Schule und das Studium'' (2017), ISBN 978-3-940320-13-1 
* ''Digitale Diskurskultur in der Bildung'' (Dissertation, 2016), ISBN 978-3-940320-06-3 
* ''1001 German Angst vor der digitalen (R)Evolution'' (2019), ISBN 978-3-940320-14-8 
* ''Kein Verständnis ist wahrscheinlicher – Das IBW-Modell für digitale Diskursqualität'' (2018), ISBN 978-3-940320-15-5 
* ''Medienkonzept für deutsche Schulen'' (2017) – online
 
=== Educational games and literature ===
* ''Freiburgspiel'' (2018), ISBN 978-3-940320-01-8 
* ''Kult-Spiel'' (2018), ISBN 978-3-940320-02-5 
* ''Die wichtigsten Texte der Menschheitsgeschichte'' (2018), ISBN 978-3-940320-25-4 
 
=== Art and conceptual works ===
* ''Jeder Mensch ist Kunst'' (2021), ISBN 978-3-940320-31-5 
* ''Back on Wood'' (2021) – toner transfer series 
* ''Joblin Factory'' (2018), ISBN 978-3-940320-19-3 
 
== Awards and recognition ==
* Karl-Steinbuch Foundation scholarship (2012–2013) for innovative educational research
* Featured projects in EU-funded educational initiatives (e.g., ''Biofector'')
 
== External links ==
* [https://glanz-verlag.de Glanz-Verlag official website] 
* [https://moocit.de MOOCit.de – MOOCs for Schools and Training] 
* [https://aimooc.org aiMOOC.org – AI-driven MOOCs] 
* [https://www.lovelybooks.de/autor/Udo-Glanz/ Udo Glanz on LovelyBooks] 
 
 
{{T}}
 
'''MOOCit.de''' is a German-language online platform and wiki for creating, sharing, and certifying peer-generated MOOCs (Massive Open Online Courses), primarily aimed at schools, vocational training, and adult education. Launched in the mid-2010s, it is maintained by Glanz-Verlag under the direction of Dr Udo Glanz. The platform emphasises learner engagement, open educational resources (OER), and interactive media such as videos, quizzes, and tasks.
 
== Overview ==
MOOCit.de enables users to design and publish Mini-MOOCs – or P4P (peer-for-peer) MOOCs – based on freely available materials (OERs). Users can embed videos, images, and interactive exercises (for example, drag-and-drop, cloze tests) into a course template without programming skills. This fosters active participation and collaborative knowledge creation among students and educators.<ref>[https://moocit.de/index.php?title=Hauptseite MOOCit.de – Main page]</ref>
 
== Features ==
 
=== Course creation ===
The platform provides ready-made templates that can be automatically loaded and customised with text, multimedia, and external interactive tools. Completed Mini-MOOCs can be shared publicly, assigned to classes, or published as exemplary courses.<ref>[https://moocit.de/index.php?title=Vorlage_MOOC_Template MOOC Template on MOOCit.de]</ref>
 
=== Certification ===
MOOCit.de offers a multi-tier certification system to recognise user achievements:
; School certificate
: Validated by a teacher for courses created and completed within an educational institution.
; MOOCit certificate
: Endorsed jointly by a teacher and MOOCit experts, available for a fee, including basic review.
; Premium certificate
: Includes expert review, plagiarism checks, publication in the "Best MOOCs" section, and platform protection.<ref>[https://moocit.de/index.php?title=Zertifizierung Zertifizierung – MOOCit.de]</ref>
 
=== Educational integration ===
The platform is used in blended learning and flipped classroom models. As a wiki, it supports collaborative course creation and encourages students to act as knowledge producers rather than passive recipients.<ref>[https://moocit.de/index.php/MOOCs MOOCs – MOOCit.de]</ref>
 
=== Training and support ===
Glanz-Verlag offers professional development courses such as the "MOOC Media Mentor" programme, guiding educators and institutions in designing MOOCs with interactive tasks, AI integration, animated videos, and media literacy components.<ref>[https://moocit.de/index.php?title=Fortbildung MOOCit Fortbildung]</ref>
 
=== AI-enhanced learning (aiMOOCs) ===
The platform supports AI-powered MOOCs (aiMOOCs), generated from structured prompts using AI tools. aiMOOCs integrate AI-generated text, images, and interactive activities, reviewed by experts before publication. The approach allows for personalised learning and self-differentiation in classroom or remote settings.<ref>[https://moocit.de/index.php/MOOCs MOOCs – MOOCit.de]</ref>
 
== Editorial backing ==
MOOCit.de is operated by [[Glanz-Verlag]], an independent educational publisher founded in 2006 by Dr Udo Glanz in Freiburg im Breisgau. Since 2013, the publisher has provided editorial oversight, certification services, and teacher training to support the platform’s adoption in schools and training institutions.<ref>[https://glanz-verlag.de Glanz-Verlag – official website]</ref>
 
== Educational impact ==
The platform promotes active, creative participation in education by encouraging learners to produce instructional content for their peers. P4P MOOCs develop media literacy, critical thinking, and presentation skills. aiMOOCs extend these principles through adaptive, AI-supported personalisation. Certification systems add recognition value for learners in academic and vocational contexts.<ref>[https://moocit.de/index.php/MOOCs MOOCs – MOOCit.de]</ref>
 
== External links ==
* [https://moocit.de Official website] 
* [https://glanz-verlag.de Glanz-Verlag official website] 
 
{{MT}}
[[Category:1972 births]]
[[Category:Living people]]
[[Category:German educational theorists]]
[[Category:German publishers (people)]]
[[Category:German male writers]]
[[Category:German artists]]
[[Category:People from Ulm]]
[[Category:University of Education Freiburg alumni]]
[[Category:Conceptual artists]]
[[Category:Educational technology people]]

Aktuelle Version vom 8. August 2025, 16:25 Uhr



Dr. Udo Glanz



  • Akad. Grad: Dr. phil.
  • email: info(at)glanz-verlag.de
  • Beruf: Autor, Künstler, Pädagoge, Verleger
  • Stammschule: Emil-Thoma-Realschule, Schützenallee 33, 79102 Freiburg
Glanz, Udo; MOOC it! MOOCs für die Schule und das Studium: eBook bei Amazon oder Buchhandel.de




Bildung

  • Seit 09/24 - Lehrer an der Weihungstalschule, Staig-Altheim (D, BK, T)
  • Seit 11/06 - Gewerbe: Selbstverlag mit Bildungsprodukten
  • 09/22 - 07/24 - Lehrer an der GMS Ihringen
  • 09/16 - 08/22 - Lehrer an der Emil-Thoma-Realschule, Freiburg (D, BK, T)
  • 04/12 - 07/16 - Doktor der Philosophie an der Pädagogischen Hochschule in Freiburg: Dissertation „Diskurskultur in der Filmbildung. Kommunikationswissenschaftliche Grundlagen, Analyse von Onlineforen und Folgerungen hinsichtlich der Konzeption eines Bildungsportals für Kurzfilme.“ (siehe Digitale Diskurskultur in der Bildung)
  • 10/12 - 09/13 - Stipendiat der Karl-Steinbuch Stiftung (MFG)
  • 09/06 - 08/12 - Lehrer an der Theodor-Heuss-Realschule Lörrach (BK)
  • 10/05 - 09/11 - Promotionsaufbau, Pädagogische Hochschule Freiburg (BK / EZ / D) / Abschlussarbeit: ART IQ
  • 09/02 - 07/18 - Lehrer an der Gewerbeschule Lörrach (D, BK, Ct, Proj, E, Gk, Wi, Fz)
  • 02/01 - 07/02 - Referendariat: Wilhelm Hauff RS Pfullingen / Seminar Reutlingen / Abschluss: Zweites Staatsexamen
  • 10/94 - 03/01 - Lehramtsstudium, Pädagogische Hochschule Freiburg (D / BK / NuT) / ZULA: Modelle rhetorischer Kommunikation / Abschluss: Erstes Staatsexamen
  • 08/92 - 06/94 - Technische Oberschule: Ferdinand-von-Steinbeis-Schule Ulm / Abschluss: Fachgebundene Hochschulreife
  • 08/89 - 07/92 - Industriemechaniker: IVECO Magirus, Abschluss: Industriemechaniker
  • 08/82 - 07/89 - Realschule Ulm-Wiblingen
  • 08/78 - 07/82 - Grundschule Staig, Alb-Donau-Kreis


Glanz, Udo; Digitale Diskurskultur in der Bildung: Print bei Amazon, Buchhandel.de oder Deutsche Nationalbibliothek


Fortbildungen


Konstante Projekte



Publikationen

Seit 2008 im Selbstverlag und anderen Verlagen: Idee | Konzept | Autorenschaft | Distribution

KI im Unterricht


MOOCs in der Bildung



Öffentlichkeitsarbeit an Schulen


Kunst + Design



Kunst + Bildung



Kunst + Literatur



Kunst + Musik



Kunst + Spiele





Fußball



Verschiedenes



Ausstellungen



A-Z Soft skills

  • Bild, Design: Photoshop, Affinity (Photo / Designer), CorelDraw, Illustrator, InDesign
  • Cloud: Dropbox, Evernote, iCloud
  • E-Learning: LearningApps, H5P, ILIAS, Iversity, Khan Academy, P2PU, Coursera
  • Internetseiten erstellen
    • MediaWiki: www.moocit.de (offen), Schoolix Wiki: wiki.fair-image.de (geschlossen)
    • Shop Gambio / xt:Commerce 4 CE: www.glanz-verlag.de, www.fair-image.de
    • GoLive (HTML): www.fish-meat.de
    • CMS KIT: www.Kurzfilmkanon.de
    • Weitere Eigenproduktionen: Moodle, TYPO3, Drupal, Joomla, iWeb, WordPress, Google Sites, LivePages
  • MOOC: MOOC-Eigenproduktionen mit SuS: Kombinationen aus Video, interaktiven Aufgaben, Präsentation, Bild und Design
  • Musik: Garage Band, Logic
  • Präsentation - Keynote, MS PowerPoint, OO Impress, Prezi, Powtoon
  • Publishing: VlB, Libri, KNV, KDP, VG-Wort, Sigil, Libreka
  • Shop: Amazon, Dawanda, Gambio
  • Text: Page, MS Word, Citavi
  • Video: H5P, Final Cut, iMovie, Premiere, Movie Maker
  • Zahlen: Numbers, MS Excel






Wikipedia Udo Glanz


Wikipedia Glanz-Verlag




Dr. Udo Glanz




Udo Glanz (born 10 July 1972 in Ulm, Germany) is a German educator, author, artist, and publisher based in Freiburg im Breisgau. He is widely recognised as a pioneer in integrating MOOCs into German schools, vocational training, and higher education, and as an advocate of accessible, interactive, and creative digital learning formats. Through his educational platforms MOOCit.de and aiMOOC.org, Glanz has enabled thousands of learners and educators to design their own courses using multimedia, open educational resources (OER), and collaborative peer-to-peer learning approaches.

Glanz is the founder and managing director of Glanz-Verlag, an independent publishing house specialising in educational games, interactive learning materials, and art-related publications. His work bridges the fields of pedagogy, media literacy, digital innovation, and conceptual art.

Early life and education

Glanz attended primary school in Staig (Alb-Donau district) and the Realschule in Ulm-Wiblingen. From 1989 to 1992, he completed an apprenticeship as an industrial mechanic at IVECO Magirus. He then earned his subject-specific higher education entrance qualification at the Ferdinand-von-Steinbeis Technical Secondary School in Ulm (1992–1994).

Between 1994 and 2001, Glanz studied to become a teacher at the University of Education Freiburg, with a focus on German, fine arts, and science/technology. His thesis examined models of rhetorical communication. Following his preparatory service in Pfullingen and Reutlingen, he passed the Second State Examination in 2002.

In 2012, Glanz began his doctoral studies at the University of Education Freiburg, supported by a Karl-Steinbuch Foundation scholarship. His dissertation, Digitale Diskurskultur in der Bildung ("Digital Discourse Culture in Education"), completed in 2016, analysed educational discourse quality on platforms such as Wikipedia, YouTube, and Facebook, and developed criteria for designing an educational portal for short films.

Career

Glanz began teaching in 2001 at vocational and secondary schools in Lörrach, introducing students to innovative, media-rich learning methods. His growing interest in digital education led him to develop the concept of P4P MOOCs (peer-for-peer MOOCs), where learners create learning modules for each other.

In 2006, he founded Glanz-Verlag, initially publishing educational board and card games. Over time, the company expanded into books, e-learning materials, and blended learning concepts for schools and cultural institutions.

Since 2013, Glanz has implemented numerous online educational projects, often combining game-based learning, cultural education, and community participation, including:

  • Kurzfilmkanon.de – a curated canon of short films for education
  • Kult-Spiel.de – a literature and culture game
  • Freiburgspiel.de – a city-based educational game
  • Joblin.de – a fictional character-based learning portal
  • Bierdeckelquiz.de – a trivia format on beer mats
  • Liedlernen.de – music learning platform

From 2016 to 2022, Glanz taught at Emil-Thoma-Realschule in Freiburg, where he developed a comprehensive media concept for schools. From 2022 to 2024, he taught at GMS Ihringen. Since 2024, he has been teaching at the Weihungstalschule in Staig-Altheim.

Educational innovation

Through MOOCit.de (founded 2015), Glanz introduced an open platform where teachers, students, and institutions can collaboratively create MOOCs tailored to their curricula. The platform supports interactive tasks, videos, and project-based learning, and has been used in various EU projects such as Biofector.

In 2022, Glanz launched aiMOOC.org, which integrates artificial intelligence into MOOC creation, enabling personalised learning paths, automated feedback, and real-time adaptation to learner progress.

He has conducted teacher training courses across Germany, including MOOC Media Mentor programmes at the University of Education Freiburg and the University of Osnabrück, focusing on digital differentiation, tablet skills, and the integration of OER.

Artistic work

Parallel to his educational career, Glanz works as a conceptual artist under the pseudonym Jack Joblin. His art projects, such as Salmon Art, Back on Wood, and Everyone is Art, explore the boundaries between education, social engagement, and art. He has exhibited in both formal and informal contexts, including guerilla exhibitions at the documenta in Kassel.

Projects like Jeder Mensch ist Kunst ("Every Person is Art") and Wer ist Kunst? ("Who is Art?") reflect his commitment to Beuysian ideas of the social sculpture and the democratisation of art.

Selected publications

MOOCs and digital education

  • MOOCs selbst erstellen – P4P MOOCs in Schule, Ausbildung, Studium (2019), ISBN 978-3-940320-28-5
  • MOOC it! MOOCs für die Schule und das Studium (2017), ISBN 978-3-940320-13-1
  • Digitale Diskurskultur in der Bildung (Dissertation, 2016), ISBN 978-3-940320-06-3
  • 1001 German Angst vor der digitalen (R)Evolution (2019), ISBN 978-3-940320-14-8
  • Kein Verständnis ist wahrscheinlicher – Das IBW-Modell für digitale Diskursqualität (2018), ISBN 978-3-940320-15-5
  • Medienkonzept für deutsche Schulen (2017) – online

Educational games and literature

  • Freiburgspiel (2018), ISBN 978-3-940320-01-8
  • Kult-Spiel (2018), ISBN 978-3-940320-02-5
  • Die wichtigsten Texte der Menschheitsgeschichte (2018), ISBN 978-3-940320-25-4

Art and conceptual works

  • Jeder Mensch ist Kunst (2021), ISBN 978-3-940320-31-5
  • Back on Wood (2021) – toner transfer series
  • Joblin Factory (2018), ISBN 978-3-940320-19-3

Awards and recognition

  • Karl-Steinbuch Foundation scholarship (2012–2013) for innovative educational research
  • Featured projects in EU-funded educational initiatives (e.g., Biofector)




Dr. Udo Glanz



MOOCit.de is a German-language online platform and wiki for creating, sharing, and certifying peer-generated MOOCs (Massive Open Online Courses), primarily aimed at schools, vocational training, and adult education. Launched in the mid-2010s, it is maintained by Glanz-Verlag under the direction of Dr Udo Glanz. The platform emphasises learner engagement, open educational resources (OER), and interactive media such as videos, quizzes, and tasks.

Overview

MOOCit.de enables users to design and publish Mini-MOOCs – or P4P (peer-for-peer) MOOCs – based on freely available materials (OERs). Users can embed videos, images, and interactive exercises (for example, drag-and-drop, cloze tests) into a course template without programming skills. This fosters active participation and collaborative knowledge creation among students and educators.[1]

Features

Course creation

The platform provides ready-made templates that can be automatically loaded and customised with text, multimedia, and external interactive tools. Completed Mini-MOOCs can be shared publicly, assigned to classes, or published as exemplary courses.[2]

Certification

MOOCit.de offers a multi-tier certification system to recognise user achievements:

School certificate
Validated by a teacher for courses created and completed within an educational institution.
MOOCit certificate
Endorsed jointly by a teacher and MOOCit experts, available for a fee, including basic review.
Premium certificate
Includes expert review, plagiarism checks, publication in the "Best MOOCs" section, and platform protection.[3]

Educational integration

The platform is used in blended learning and flipped classroom models. As a wiki, it supports collaborative course creation and encourages students to act as knowledge producers rather than passive recipients.[4]

Training and support

Glanz-Verlag offers professional development courses such as the "MOOC Media Mentor" programme, guiding educators and institutions in designing MOOCs with interactive tasks, AI integration, animated videos, and media literacy components.[5]

AI-enhanced learning (aiMOOCs)

The platform supports AI-powered MOOCs (aiMOOCs), generated from structured prompts using AI tools. aiMOOCs integrate AI-generated text, images, and interactive activities, reviewed by experts before publication. The approach allows for personalised learning and self-differentiation in classroom or remote settings.[6]

Editorial backing

MOOCit.de is operated by Glanz-Verlag, an independent educational publisher founded in 2006 by Dr Udo Glanz in Freiburg im Breisgau. Since 2013, the publisher has provided editorial oversight, certification services, and teacher training to support the platform’s adoption in schools and training institutions.[7]

Educational impact

The platform promotes active, creative participation in education by encouraging learners to produce instructional content for their peers. P4P MOOCs develop media literacy, critical thinking, and presentation skills. aiMOOCs extend these principles through adaptive, AI-supported personalisation. Certification systems add recognition value for learners in academic and vocational contexts.[8]






Schulfach+




aiMOOCs



aiMOOC Projekte












YouTube Music: THE MONKEY DANCE


Spotify: THE MONKEY DANCE


Apple Music: THE MONKEY DANCE

Amazon Music: THE MONKEY DANCE



The Monkey Dance SpreadShirtShop




The Monkey DanceaiMOOCs

  1. Trust Me It's True: #Verschwörungstheorie #FakeNews
  2. Gregor Samsa Is You: #Kafka #Verwandlung
  3. Who Owns Who: #Musk #Geld
  4. Lump: #Trump #Manipulation
  5. Filth Like You: #Konsum #Heuchelei
  6. Your Poverty Pisses Me Off: #SozialeUngerechtigkeit #Musk
  7. Hello I'm Pump: #Trump #Kapitalismus
  8. Monkey Dance Party: #Lebensfreude
  9. God Hates You Too: #Religionsfanatiker
  10. You You You: #Klimawandel #Klimaleugner
  11. Monkey Free: #Konformität #Macht #Kontrolle
  12. Pure Blood: #Rassismus
  13. Monkey World: #Chaos #Illusion #Manipulation
  14. Uh Uh Uh Poor You: #Kafka #BerichtAkademie #Doppelmoral
  15. The Monkey Dance Song: #Gesellschaftskritik
  16. Will You Be Mine: #Love
  17. Arbeitsheft


© The Monkey Dance on Spotify, YouTube, Amazon, MOOCit, Deezer, ...



Text bearbeiten Bild einfügen Video einbetten Interaktive Aufgaben erstellen

Teilen Facebook Twitter Google Mail an MOOCit Missbrauch melden Zertifikat beantragen


0.00
(0 Stimmen)











Children for a better world >> Förderung der AI Fair-Image Challenge

Fair-Image wird von CHILDREN JUGEND HILFT! gefördert und ist mit der deutschlandweiten AI Fair-Image Challenge SIEGERPROJEKT 2025. Alle Infos zur Challenge hier >>. Infos zum Camp25 gibt es hier. Wenn auch Ihr Euch ehrenamtlich engagiert und noch finanzielle Unterstützung für Eurer Projekt braucht, dann stellt gerne einen Antrag bei JUGEND HILFT.